עשיתם את זה מהר... עכשיו תורי :)

39707-ai1.png

מדריך מקוצר: תכנון ובניית מוצר דיגיטלי בצורה חכמה

אתם רוצים לבנות אתר, אפליקציה או מערכת חדשה למיזם, לעסק או לארגון שלכם. בין אם אתם בעלי חברה או עסק קיים, או שאתם יזמים בתחום חדש, רוב הסיכויים שאתם מומחים בתחום המקצועי שלכם, למדתם אותו היטב, ואתם מבינים מעולה את צרכי העסק שלכם, וצרכי הלקוחות שלכם.


אולם, בצורה מפתיעה מאוד, כאשר מתכננים מערכת חדשה על בסיס הידע והנסיון הזה, גם כשהתכנון נועד להעניק מענה על צורך קיים וברור של המשתמשים, ישנו סיכוי של 80% שהמערכת לא תאומץ.




איך זה יכול להיות, ואיך פותרים את זה?

התרגום של הידע והנסיון שלכם, שכולל את צרכי המשתמשים ורצונותיהם, מהעולם הפיזי המוכר לנו היטב, אל מרחב האפשרויות הדיגיטלי העצום - הוא מאתגר ולא תמיד פשוט, גם למצויים בעולם הטכנולוגי שנים רבות. אם לא מגשרים ומתרגמים פערים אלו בצורה הנכונה - הם יהפכו למכשולים של ממש בתוך חווית השימוש, ויכולים לגרום לאחוזי שימוש נמוכים:


פער 1: פערי שפה ביניכם לבין המשתמשים ה'דיגיטליים':

כשאתם מעבירים את הפעילות המוכרת שלכם אל המימד הדיגיטלי, צרכי הלקוחות שלכם (שעד עכשיו הכרתם מקרוב) משתנים ומקבלים צורה אחרת שאותה טרם חוויתם. בנוסף, כשאתם כבר לא נמצאים פנים-מול-פנים מול הלקוח שלכם, והוא צריך 'להסתדר' לבד במרחב הדיגיטלי שבניתם עבורו, פתאום הוא מגלה שיש לו צרכים נוספים מאשר אם היה מדבר אתכם פנים מול פנים.

איך פותרים את זה:

(1) מבצעים בדיקה מעמיקה של הצרכים והרצונות של הלקוחות שלכם.

(2) 'מתרגמים' את הרצונות והצרכים לעולם הדיגיטלי באמצעות איש מקצוע שתפקידו לתרגם אותם לפעולות ופונקציות, המבוצעות בסדר מסוים.


פער 2: קושי במדידת "הצלחה"

בעולם הפיזי אתם יודעים היטב איך מודדים הצלחה. לעומת זאת בעולם הדיגיטלי הדרך להגדיר ולמדוד הצלחה היא לעתים מורכבת בהרבה.

איך פותרים את זה: האינטרנט הוא הכלי האולטימטיבי עבור מי שרוצה לבנות מוצר שיוצר הצלחה (Conversions), מכיוון שהכל בו מדיד – ניתן להגדיר מטרות כמותיות ולמדוד אותם במדויק, אולם כדי להצמיח מוצר חדש יש להגדיר מטרות ויעדים בצורה חכמה, ואלו הם חלק בלתי נפרד מתהליך אפיון מוצר מצליח.


פער 3: פערי שפה ביניכם לבין אנשי המקצוע (חברת האפיון, העיצוב, הפיתוח והשיווק)

לבסוף, התהליכים והמונחים בהם משתמשים אנשי המקצוע הם לעתים לא מובנים ויוצרים ריחוק, שמקשה על בניית הפתרון הדיגיטלי המתאים, וכך אנשי הפיתוח נאלצים להשלים בעצמה פערים וחלקים חסרים, ואלו לרוב לא יהיו על פי דעתכם.

איך פותרים את זה: תהליך תכנון ואפיון מוצר מלא – שמבין אתכם; על אנשי המקצוע שעובדים אתכם כדי להבין לעומק אתכם ואת המטרות שאתם מעוניינים להפיק מהמוצר הדיגיטלי.



השורה התחתונה – לבצע תהליך תרגום נכון ומדויק

התהליך המלא והמומלץ, שיסייע לתרגם בצורה המלאה והנכונה ביותר את הצרכים שלכם ואת צרכי המשתמשים שלכם לעולם הדיגיטלי, הוא התהליך הבא, תהליך שבסופו תקבלו 4 תוצרים:

(1) אפיון-על

(2) אפיון מסכים / אפיון פונקציונלי מלא

(3) תבנית השפה הגרפית

(4) עיצוב מסכים מלא


אלו שלבי התהליך:




1. אפיון על

שלב מקדים לתהליך, אשר נועד להגדיר את מטרות הפרויקט, ולאפיין לעומק את צרכי המשתמשים ורצונותיהם. התוצר הסופי יאפשר לכם לקבל הבנה די מדויקת על ה'למה' וה'איך', ולהבין את היקף הפרויקט, על ידי מפת מסכי המערכת.

היתרון המשמעותי של אפיון העל הוא שלאחר סיומו תוכלו לעשות בו שימוש לקבל הצעות מחיר מדויקות לשלבי ההמשך.

התוצרים:

1. מסמך Word המכיל מיפוי צרכים ומיפוי פעולות נדרשות במערכת (use flow) (לחצו כאן כדי לראות דוגמא)

2. עץ מבנה המסכים של האתר/אפליקציה ("מפת אתר") (לחצו כאן כדי לראות דוגמא)


2. אפיון מסכים מפורט (Wireframes)

אפיון מפורט של כלל המסכים, בהתאם לאפיון-העל. בשלב זה יורדים לעומק לכל תהליכי הפעילות הנדרשים באפליקציה.

התוצרים: אפיון מסכים מפורט, Wireframes, במסמך PDF או כאפיון דינמי (לחיץ ופועל)


3. עיצוב שפה גרפית

עיצוב הכללים הגרפיים שישמשו אתכם לעצב את כלל התוצרים הגרפיים שלכם מעתה והלאה; זהו שלב חד פעמי שאחריו תהיה לכם שפה גרפית משלכם.

התוצרים: שפה גרפית למערכת (1-2 מסכים מעוצבים ו/או ספר מותג / StyleGuide הכוללים לוגו)



4. עיצוב המסכים

עיצוב כלל המסכים, בהתאם לשפה הגרפית שהוגדרה. תהליך זה רצוי לבצע על גבי פלטפורמת שיתוף גרפי ושיתוף למפתחים, המאפשרת הוספה נוחה של הערות על גבי הגרפיקה עצמה.

התוצרים: עיצוב מפורט של המסכים, בקובץ PSD פתוח או באמצעות פלטפורמות לשיתוף מפתחים.



5. פיתוח

חשוב מאוד שאיש המקצוע שתכנן, אפיין או עיצב את המערכת יהיה זמין לצוות הפיתוח בעת הפיתוח, כדי לתת מענה לשאלות ופערים שמתגלים בזמן הבנייה עצמה.

המענה יכול להיות בתיקון גרפי, או בהנחייה של צוות הפיתוח בנוגע למצבים שונים שיכולים לקרות בממשק.



6. ניסוי וטעיה – השלב החשוב בתהליך

לאחר סיום התכנון והעיצוב, העבודה למעשה רק החלה: אם באינטרנט של לפני עשור או שניים, אתרים היו קיימים במשך 5-10 שנים, ללא שינוי, הרי היום הקצב המסחרר של ההתרחשויות והתחרות האדירה דורשים שינוי ושיפור שוטפים.

עכשיו הוא הזמן לבחון את העקרונות והנחות היסוד שהנחנו בתכנון - מול צרכי המשתמשים בפועל.

זהו גם הזמן לחדד את הגדרות ויעדי ה'הצלחה' שהגדרנו.

עם השקת המוצר יש להתחיל בתהליך של עדכון ושיפור ממשק המשתמש ופונקציונליות המערכת. מצד אחד - כאשר נראה שהמשתמשים עושים שימושים אחרים ושונים מאשר חשבנו בתחילה, נרצה לשפר עבורם את השימוש ואופן הפעולה במוצר שלנו.

מצד שני - כדי לשפר את ההמרות הנדרשות עבורנו, להגדיל את השימוש במוצר ואת הרווחים ממנו.